تزریق بوتاکس

آشنایی با تزریق بوتاکس ، عوارض بوتاکس را بشناسیم ، مزایای تزریق بوتاکس صورت چیست ، بهترین مارک بوتاکس در دنیا کدام است ، مناسب ترین روش درمان چین و چروک و خطوط خنده صورت با تزریق بوتاکس اصل :

بوتاکس نام اختصاری سم بوتولینیوم است . این سم قوی از یک نوع باکتری با نام کلوستیریدیوم بوتولینیوم ترشح می‌شود . تزریق مقدار کمی از این ماده به طور مستقیم در ماهیچه، فعالیت ماهیچه را کم کرده و خطوطی را که در نتیجه پرکاری آن روی صورت به وجود می‌آید، از بین می‌برد . درنتیجه صورت جوان‌تر، صاف‌تر و شاداب‌تر به نظر می‌رسد.

بوتاکس در سال ۱۸۹۵ کشف شد و برای اولین بار در سال ۱۹۸۰ در علم پزشکی هنگام آزمایش تاثیرات آن بر رفع گرفتگی عضلات گردن مورد استفاده گرفت . چه نوع چروک‌ها‌یی توسط بوتاکس برطرف میشود؟ چروکهای صورت به دودسته تقسیم میشوند :

چروک‌های استاتیک : که در حالت استراحت پوست، بر روی آن مشاهده می‌شوند. این چروک‌ها عمدتاً معلول عوامل مضر و آسیب‌رسان خارجی نظیر آفتاب هستند و در نتیجه تغییر بافت اصلی پوست ایجاد می‌شوند. به همین دلیل به درمان با ترکیبات اسیدهای میوه و AHA، روش لایه‌برداری شیمیایی، میکرودرم ابریژن و لیزردرمانی برای نوسازی پوست به‌ خوبی پاسخ می‌دهند .

چروک‌های دینامیک : که در نتیجه فعالیت زیاد عضلانی در ناحیه صورت پدیدار می‌شوند و عمدتاً ناشی از عادت‌های غلط و عوامل آسیب‌رسان داخلی هستند . این چروک‌ها معمولاً در یک‌سوم فوقانی صورت مشاهده می‌شوند . چروک‌های شعاعی اطراف چشم‌ها موسوم به چروک‌های پاکلاغی یا پنجه‌کلاغی، چروک‌های افقی پیشانی و چروک‌های اخم ناحیه میانی صورت از این نوع هستند .

چروک‌های دینامیک معمولاً از چروک‌های استاتیک عمیق‌ترند و به‌خوبی به درمان با تزریق ماده بوتولینوم پاسخ می‌دهند . استفاده از ماده بوتولینوم، روشی انتخابی و مطمئن برای کاهش چروک‌های دینامیک دور چشم، چروک‌های افقی پیشانی و چروک‌های اخم صورت است . بوتاکس چگونه عمل می‌کند؟ وقتی فردی به دلیل ناراحت بودن از به وجود آمدن چین و چروک و خطوط روی صورتش به پزشک مراجعه می‌کند، برحسب وضعیت پوستش، درمان‌های متفاوتی از جمله بوتاکس به او پیشنهاد می‌شود .

این نوع درمان در کلینیک‌ها و مراکز پزشکی انجام می‌شود . مقدار کمی از بوتاکس توسط سوزن ظریف به داخل عضلات زیر چروک تزریق میشود، این باعث غیر فعال شدن عضله تولید کننده چین میشود و نتیجتاً چروک فعال محو میشود . برای همین بوتاکس برای برطرف کردن چین اخم ( بین دو ابرو )،خطوط پیشانی و خطوط دور چشم بسیار عالی عمل میکند .

آیا تزریق بوتاکس دارای عوارض جدی است ؟ بوتاکس روشی کم‌عارضه است و عوارض مطرح‌شده برای آن نادر، جزئی و گذرا هستند . از عارضه‌های بی‌اهمیت و گذرای بعد از تزریق می‌توان به قرمزی محل تزریق، ورم موضع، خون مردگی به خصوص در نواحی دور چشم، درد محل تزریق، سردردی که ممکن است تا ۳ ساعت طول بکشد، تهوع مختصر، ضعف عمومی و خارش اشاره کرد .

بعضی عوارض احتمالی دیررس که اهمیت بیشتری دارند نظیر دوبینی، افتادگی پلک و ابرو نیز مطرح هستند . البته این احتمال وجود دارد که بوتاکس به اشتباه به ماهیچه‌های کناری تزریق شود یا حتی در اثر تزریق عمیق روی آنها تاثیر بگذارد .

تزریق بوتاکس به ماهیچه بالا برنده پلک موجب افتادگی کامل یا بخشی از پلک به مدت شش تا هشت هفته می‌شود . از جمله تاثیرات ثانویه تزریق بوتاکس می‌توان به خشکی موقتی چشم، اشک، تورم پلک، خطای دید، التهاب قرنیه، هماتوم یا تراوش و تجمع موضعی خون که به زودی منعقد می‌شود، دردهای موقتی و سوزش خفیف اشاره کرد . توجه داشته باشید که در صورت بروز ورم شدید در ناحیه تزریق ماده، خونمردگی وسیع و نیز مشاهده افتادگی در پلک و ابرو باید پزشک را از آنها مطلع کرد . هم اکنون بوتاکس در آمریکا روشی است که بیشترین استفاده از آن برای زیبا‌سازی صورت می شود و هنرپیشه های هالیودی بیشترین مصرف کنندگان این ماده می‌باشند .

چند بار باید تزریق را تکرار کرد؟ تزریق بوتاکس روش سریع و موثر برای رفع چروک است . مدت تزریق بوتاکس بین ۲۰ – ۱۰ دقیقه است . شروع اثر بوتاکس بین۷ ـ ۴ روز است . مزیت دیگر این روش برگشت سریع به سر کار است . اثرات تزریق بوتاکس بسته به تعداد تزریق قبلی بین ۶ – ۴ ماه طول میکشد .

تزریق دوم معمولاً ۳ تا ۴ ماه بعد از نوبت اول و تزریق سوم ۱۲ ماه بعد از اولین تزریق، با هدف دوام حالت فلجی عضلات صورت و صاف ماندن پوست و ایجاد عادت اجتناب از حالات تولیدکننده چروک، انجام می‌شود . پس از چند نوبت تزریق به فرد آموزش داده می‌شود تا در صورت مشاهده برگشت انقباضات و چروک‌های قبلی، برای تزریق مجدد مراجعه نماید . چه کسی کاندید مناسب برای تزریق بوتاکس است؟ هر کسی که خواهان این است که چهره جوان‌ تری داشته باشد کاندید مناسبی برای تزریق است .

منبع و ماخذ : aftabir.com